[Interview] Wie zit er achter WieZitBijWie.nl?

  • Bureaus
  • 5 jun 2015 @ 11:50
  • Nu reageren
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • InterviewCreatieKlantenWebsiteZoekmachine

Benieuwd welk reclamebureau voor dat ene bekende merk werkt? Sinds kort is er de handige website Wiezitbijwie.nl, opgezet door het creatieve team Thomas Aberson en Judith Hartog. Superhandig, dus zocht MarketingTribune het tweetal op voor een interview. 'Bedrijven lijken meer bij verschillende bureaus te shoppen.'

Stel jezelf eerst even voor. Of beter gezegd: voor welk reclamebureau werken jullie, en voor welke merken?

'Wij zijn Thomas Aberson en Judith Hartog, een creatief team. We hebben gewerkt bij FHV BBDO en TBWA. Op dit moment werken we bij Launched waar we onder meer werk maken voor Toyota en Lexus. WieZitBijWie.nl hebben we op eigen initiatief bedacht en is ontwikkeld in samenwerking met Stealth Amsterdam.'

Hoe kwamen jullie op het idee van Wiezitbijwie.nl?

'Bij wie zitten zij eigenlijk? Dat is de vraag die wij onszelf als creatief team vaak stellen. Vooral wanneer we sterke reclame-uitingen zien. En ja, af en toe ook als we wat slechtere commercials zien. Maar het is meestal nog niet zo makkelijk om er snel achter te komen welk reclamebureau voor welk merk werkt. En vice versa. Klanten wisselen vaker van bureau en de klantenlijstjes op de websites van reclamebureaus zijn meestal behoorlijk achterhaald. Daarom vonden we dat het tijd werd voor een actueel overzicht. Een handig en gratis tooltje voor (en door) iedereen die geïnteresseerd is in de makers van mooi werk.'

Kwamen jullie nog verrassingen tegen bij het vullen van de database met merken en hun bureaus?

'Ja, het is grappig om te zien hoeveel bureaus er bijvoorbeeld voor Heineken werken (of dat in ieder geval op hun website claimen). Op dit moment zijn dat er elf! Ook merken als Philips en KLM schakelen meerdere bureaus in voor hun communicatie. We willen ervoor zorgen dat je op Wiezitbijwie.nl terecht kunt voor een actueel overzicht, dus vragen we iedereen om wijzigingen door te geven. Dat is overigens ook al gebeurd. Dit passen we dan meteen aan. Uiteraard houden we zelf verschuivingen ook nauwlettend in de gaten.'

Loopt de site een beetje: hoeveel bezoekers trekt hij?

'We zijn nu twee weken live en hebben al meer dan 5.000 unieke bezoekers gehad. Daarbij zijn er al 21.418 zoekopdrachten uitgevoerd en er zijn nu meer dan 275 likes op Facebook. Ondertussen zijn er 1.248 merken te vinden en 155 reclamebureaus. Maar dat zal op het moment van lezen alweer anders zijn.'

Krijgen jullie veel input van gebruikers?

'We merken dat veel bureaus graag in de database willen staan. Zij geven zelf aan voor welke merken ze op dit moment werken. En ook merken zoals Carlsberg en Greenpeace gaven zelf bij ons aan dat ze hun communicatie hebben ondergebracht bij een ander bureau dan waar ze eerst bij vermeld stonden.' Lachend: 'Je kunt op WieZitBijWie.nl zien waar ze op dit moment zitten.'

Zijn dat vooral bureaudirecteuren zelf die trots willen pronken met hun klantenbestand?

'Het zijn inderdaad voornamelijk bureaudirecteuren, Art directors en creative directors zorgen voor een roodgloeiende inbox. Maar ook fotografen, designers en zelfs studenten zorgen voor actuele input.'

Wat heeft deze site jullie geleerd over bureaus en hun klanten?

'Dat merken steeds meer shoppen bij verschillende bureaus. De tijd dat merken alles onderbrengen bij één bureau is voorbij.'

Tot slot, eerlijk zeggen: zoeken jullie vaker goede of juist slechte commercials op?

'Haha, goede commercials natuurlijk! En af en toe een wat mindere. Dus we houden het op goede commercials! Oh ja, als creatief kun je ook bedenken voor wel merk je graag zou willen werken. Dan weet je bij welk bureau je moet zijn.'

www.facebook.com/wiezitbijwie
www.twitter.com/wiezitbijwie

Check snel of jouw merk of bureau al op de site van Aberson en Hartog staat. Toevoegingen doorgeven wordt door het duo enorm gewaardeerd. 'Zo blijft WieZitBijWie.nl altijd actueel.'

Interview: Jeroen Mirck, platformmanager Bureaus van MarketingTribune.nl. 

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken